שירותי בריאות התלמיד

בריאות התלמיד, חטיבת מוסדות חינוך והדרכה

שירותי בריאות התלמיד
בנטלי

פרויקט שירותי בריאות לתלמיד הינו אחד המערכים החשובים והרגישים ביותר בין המדינה (משרד הבריאות) לבין התלמיד כצרכן קצה של שרות רפואי מניעתי.

השירותים כוללים בין היתר: מתן כ – 260,000 חיסונים בשנה, חינוך לבריאות במטרה לקדם אורח חיים בריא ולמנוע התנהגויות מסכנות בריאות, בדיקות סקר הכוללות הערכת גדילה ובדיקות סינון לראיה ולשמיעה, שמטרתן איתור מוקדם של תלמידים עם חשד לליקוי בריאותי העלול להגביל את תפקודם והישגיהם הלימודיים.

בהפעלת שירותים אלה נדרשת מומחיות תפעולית מקצועית בהיקפים גדולים ויכולות תכנון לוגיסטי, המשלב יכולות רפואיות – נדבך נוסף להתאמת החברה להיבחר לספק השירות במסגרת המכרז דנן.

נטלי מפעילה את שירותי הבריאות לתלמיד מזה כעשר שנים, בשיתוף פעולה מלא ובפיקוח ועבודה צמודה עם שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות תוך היכרות עמוקה עם המשרד, שיטות העבודה והממשקים השונים.

דואגים לבריאות ילדיכם

שירותי בריאות התלמיד בנטלי

מדי יום נחשף גופנו לוירוסים, חיידקים ושאר מחוללי מחלות ומדי יום הוא מתגונן מפניהם באמצעות מערכת החיסון. כאשר מיקרואורגניזם (יצור חי זעיר) תוקף את הגוף, משמשים חלק מתאי מערכת החיסון  כקו הגנה ראשון.
התפקיד שלהם הוא לבלום ולעכב את התפשטות מחולל המחלה עד ליצירת הגנה יעילה וארוכת טווח.
בהמשך לומדת המערכת החיסונית להכיר את אותו מחולל המחלה, מייצרת הגנה ממוקדת וטובה – באמצעות יצור נוגדנים, למשל –  וגורמת לסילוק הפולש.

המערכת החיסונית שלנו יוצרת גם זיכרון חיסוני שנועד למנוע את חזרת המחלה. החיסונים נועדו ליצור זיכרון חיסוני והגנה למשך שנים, בלי שהגוף יצטרך לעבור מחלה

אצל אחוז קטן ממקבלי החיסונים יתכנו תופעות לוואי לאחר קבלת החיסון, אלו לרוב תופעות קלות וחולפות מהר. תופעות הלוואי יכולות להיות תופעות לוואי מקומיות באזור החיסון או תופעות לוואי כלליות. בכל מקרה של תגובה חריגה יש לפנות לרופא (בצרוף טופס הודעה לאחר חיסון שיימסר לתלמיד ביום החיסון) להודיעו על קבלת החיסון ולידע את אחות בית הספר.

לפניות / שאלות בנושא חיסונים:
ניתן לפנות למוקד המידע בימים א’ – ה’ בשעות 08:30 – 17:30.

בטלפון 1-700-504-121  ובמייל pniot-edu@natali.co.il

 “דו”ח מסכם של 30 שנה: האמת על בטיחות ויעילות חיסונים” | לקריאת הכתבה בYNET, לחצו כאן >>

למידע אודות חיסון MMRV בשפה העברית, לחצו כאן >>
חיסון נגד המחלות: חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח
*Measles-Mumps-Rubella-Varicella

למידע אודות חיסון MMRV בשפה הערבית, לחצו כאן >>
تطعيم ضد الحصبة, النكاف, الحميراء وجدري الماءMMRV
*Measles-Mumps-Rubella-Varicella

למידע אודות חיסון Tdap-IPV בשפה העברית, לחצו כאן >>
חיסון נגד המחלות: דיפתריה, טטנוס, שעלת ופוליו dTap-IPV
*Tetanus, Diphtheria, Pertussis, Polio

למידע אודות חיסון Tdap-IPV בשפה הערבית, לחצו כאן >>
تطعيم ضد الخناق (دفتيريا), داء الكزاز (التيتانوس), السعال وشلل الاطفال (Tdap- IPV)
*Tetanus, Diphtheria, Pertussis, Polio

על פי תוכנית החיסונים השגרתית הנהוגה במדינת ישראל, תלמידי כיתות ח’ יקבלו מנת דחף של חיסון נגד דיפתריה, טטנוס, שעלת (dTap) ושתי מנות של חיסון כנגד נגיף הפפילומה (HPV) בתרכיב של GARDASIL-9 זנים, ברווח זמן של 6 חודשים לפחות בין המנות.

תרכיב נגד נגיף פפילומה (HPV) יכול להינתן עם החיסון נגד אסכרה פלצת ושעלת (dTap) ועם חיסונים אחרים בו זמנית במקומות שונים בגוף.

*ייתכן מתן מנה ראשונה של חיסון זה לתלמידי כיתות ז’.

המנה השנייה תינתן לתלמידים אלה בשנת הלימודים העוקבת.

למידע אודות חיסון Tdap בשפה העברית, לחצו כאן >>

למידע אודות חיסון Tdap בשפה הערבית, לחצו כאן >>

למידע אודות חיסון הפפילומה בשפה העברית, לחצו כאן >>

למידע אודות חיסון הפפילומה בשפה הערבית, לחצו כאן >>

בשנת הלימודים תש”פ, יחוסנו תלמידי שכבות ב’ – ג’ – ד’ בחיסוני שפעת בבתי הספר בכפוף להנחיות משרד הבריאות.

למידע אודות חיסון השפעת בשפה העברית, לחצו כאן >>

למידע אודות חיסון השפעת בשפה הערבית, לחצו כאן >>

בדיקות הסינון בבית הספר מהוות כלי חשוב בגילוי מוקדם של ליקויי בריאות וסטייה מטווח הנורמה. מחקרים מגלים כי ילדים הסובלים מליקויי ראייה או שמיעה ,מועדים לפתח ליקויי למידה. מטרת בדיקות הסינון לאתר בעיות היכולות לגרום לתלמיד לקשיים בריכוז ובלמידה ולהחמיר ליקויי למידה קיימים.

הפרעת ראייה או שמיעה שאיננה מאובחנת ומטופלת כראוי מפריעה לילד למלא את המטלות הנדרשות ממנו במסגרת בית-הספר. דוגמת קריאה, כתיבה והעתקה מן הלוח.

תלמידים אלה עשויים להיות מתויגים בטעות כסובלים מהפרעות למידה, מהפרעות קשב וריכוז או מבעיות התנהגות ולקבל טיפול לא מתאים. היעדר טיפול הולם ובזמן ישפיע על תפקודו היום-יומי של התלמיד בתחום הביטחון האישי, ביסוס מעמדו החברתי ובהישגיו הלימודיים.

כאן המקום להדגיש בפניכם ההורים את חשיבות טופס הצהרת בריאות אותו אתם מקבלים למלא בתחילת שנה. המידע הבריאותי מסייע לאחות ולרופא להכיר את מצבו הבריאותי של התלמיד.

כמו כן, הצהרת הבריאות מיועדת לסייע לבית הספר להיערך נכון למצבי הבריאות של התלמידים במצבים מיוחדים ובמקרי חירום.

חוש הראייה חשוב ביותר לתפקוד האופטימאלי של האדם ולמיצוי מרבי של הפוטנציאל התפקודי שלו.

ההשלכות של ליקוי בחדות ראייה או מצב של עין עצלה יכולים להוות קושי ברכישת מיומנויות למידה, רמת הישגים נמוכה של קריאה וכתיבה, עייפות כתוצאה ממאמץ העיניים וקושי בתפקוד הפיזי והחברתי.

גילוי מוקדם של ליקויי ראייה יאפשר את אבחון הליקוי וטיפול בו ובכך למנוע את ההשלכות האפשריות שלו שצוינו לעיל.

בדיקת סינון ראייה, המבוצעת בבית ספר, מבוצעת באמצעות לוחות ראייה בעלי סימנים שונים: מספרים, אותיות, הסימנים מסודרים בשורות בגודל הולך ויורד משורה לשורה, מלמעלה כלפי מטה. לצידי השורות נמצאים מספרים המציינים דרגות חדות הראייה.

הלוח מוצב במרחק נתון מהתלמיד (שכיח שימוש בלוח של 3 או 4 או 5 מטרים).

בבוקר הבדיקה, מבצע הבדיקה מסביר לתלמידים על מטרת וחשיבות הבדיקה, אופן ביצוע הבדיקה ומניעת סיכונים להיפגעות בעיניים.

הבדיקה נערכת לכל עין בנפרד, והתלמיד מקבל הנחיות לכיסוי של העין הלא נבדקת. התלמיד מתבקש לזהות את הסימנים.

קביעת תוצאות הבדיקה תיעשה על פי השורה התחתונה ביותר בלוח אותה קרא הנבדק.

הבדיקה מתקיימת תוך שמירה על פרטיות התלמיד.

בסיום הבדיקה התלמיד מקבל טופס הודעה להורים בו רשומים ממצאי הבדיקה.

לידיעתכם, ישנם סימנים העלולים להחשיד שקיים ליקוי ראייה:

  • הטיית ראש.
  • מכסה או עוצם עין אחת בזמן קריאה או צפייה בלוח.
  • צמצום עיניים או קימוט מצח בזמן צפייה במטרה רחוקה.
  • החזקת פריטים בתנוחה יוצאת דופן.
  • התקרבות לאובייקט הנצפה.

בדיקת הראייה מתבצעת בהתאם לתדריך לביצוע בדיקות סינון לראייה לתלמידים בבית הספר, אוגוסט 2019. קישור לתדריך (PDF) >>

תוצאות הפנייה והמשך מעקב – אנו רואים חשיבות גדולה בהמשך הברור והמעקב של התלמיד אצל מומחה. אנו מבקשים מכם ההורים, לשתף אותנו בממצאי בדיקת המומחה לצורך תיעוד הממצאים ברשומת הבריאות של התלמיד.

בנוסף, אנו ממליצים ליידע גם את מחנכת הכיתה בממצאים על מנת להבטיח התייחסות מותאמת של הסגל החינוכי ולאפשר לילדכם למצות את מלוא פוטנציאל הלמידה שלו בכיתה.

בדיקת סינון שמיעה מיועדת לאיתור תלמידים, שמצב שמיעתם עלול להגביל את תפקודם והישגיהם החינוכיים כתוצאה מליקוי בשמיעה..

גם ליקוי קל בשמיעה עלול לגרום להישגים נמוכים בקריאה ובכתיבה, אוצר מילים דל, עייפות מרובה וקושי בהתמודדות עם הדרישות הלימודיות.

תלמידים שבבדיקת הסינון נמצא חשד לליקוי בשמיעתם, יופנו לבירור רפואי ובדיקת שמיעה במכון שמיעה.

הבדיקה מבוצעת באמצעות מכשיר אודיומטר נייד המשמש למדידת רמות שמיעה. באמצעותו מושמעים גירויים שמיעתיים בתדירויות ועוצמות מבוקרות. בבוקר הבדיקה, האחות / קלינאי/ת תקשורת מדריכים את התלמידים על מערכת השמיעה, גורמים העלולים לגרום לנזק בשמיעה (נזקי הרעש), מטרת הבדיקה ואופן ביצועה. הבדיקה נערכת בחדר המותאם לדרישות הבדיקה.

הבודק/ת מהדק/ת לראש הילד את האוזניות, ומתאימים את הקשת המחזיקה את האוזניות לממדי ראשו של הילד, תוך הקפדה שמרכז האוזניות ימוקם מול פתח תעלת השמיעה החיצונית.

הבודק/ת משמיע/ה צלילים אקוסטיים לכל אוזן בנפרד. ברגע שהתלמיד מזהה צליל הוא מרים את ידו על מנת לאשר ששמע את הצליל.

ילדים שאינם מגיבים בהתאם לקריטריונים של הבדיקה בבדיקה הראשונה , יבדקו בשנית. במידה וגם בבדיקה השנייה התלמיד אינו מגיב בהתאם לקריטריונים של הבדיקה, התלמיד מופנה לרופא המטפל לבדיקה אבחנתית.

הבדיקה מתקיימת תוך שמירה על פרטיות התלמיד.

בסיום הבדיקה התלמיד מקבל טופס הודעה להורים בו רשומים ממצאי הבדיקה.

בדיקת השמיעה מתבצעת בהתאם לתדריך לביצוע בדיקות סינון שמיעה לתלמידים בבית הספר, יולי 2014. קישור לתדריך (PDF) >> 

תוצאות הפנייה והמשך מעקב – אנו רואים חשיבות גדולה בהמשך הברור והמעקב של התלמיד אצל מומחה. אנו מבקשים מכם ההורים, לשתף אותנו בממצאי בדיקת המומחה לצורך תיעוד הממצאים ברשומת הבריאות של התלמיד.

בנוסף, אנו ממליצים ליידע גם את מחנכת הכיתה בממצאים על מנת להבטיח התייחסות מותאמת של הסגל החינוכי ולאפשר לילדכם למצות את מלוא פוטנציאל הלמידה שלו בכיתה.

גורמים רבים משפיעים על מצב התזונה ומצב הגדילה. ביניהם, הצריכה התזונתית, מצבי בריאות וחולי, גורמים תורשתיים וגורמים תוך רחמיים.

הערכת הגדילה היא אמצעי חשוב לאומדן מצב התזונה של הפרט ושל האוכלוסייה.

 

מטרת הבדיקה, לאתר תלמידים עם חשד לסטייה מגדילה תקינה (בטווח הנורמה) כדי לאפשר הפנייה להמשך בירור וטיפול מתאים.

בבוקר הבדיקה האחות מדריכה את התלמידים בכיתה על אופן ביצוע הבדיקה ומשמעות התוצאות.

הבדיקה נערכת בחדר אחות או בחדר ייעודי שיוקצה לאחות ביום הבדיקה.

מבצע הבדיקה שוקל ומודד את התלמיד. מערכת ממוחשבת מספקת את נתוני ה – BMI ואחוזוני הגדילה של התלמיד, בהתאם לנתוני התלמיד שהוזנו במערכת (משקל, גובה ו – BMI).

קביעת תוצאות הבדיקה תיעשה על פי הנחיות משרד הבריאות.

הבדיקה מתקיימת תוך שמירה על פרטיות התלמיד.

האחות תסמן בטופס ההודעה להורים את ממצאי הבדיקה, בטווח הנורמה או מחוץ לטווח הנורמה מצב הדורש הפנייה לרופא. התלמיד מקבל את הטופס מקופל ומהודק עם הנחייה למסירת הטופס להורים בהגיעו הביתה.

בדיקת ההערכת גדילה מתבצעת בהתאם לתדריך לביצוע הערכת גדילה לתלמידים בבית הספר, ינואר 2012. קישור לתדריך (PDF) >>

תוצאות הפנייה והמשך מעקב – אנו רואים חשיבות גדולה בהמשך הברור והמעקב של התלמיד אצל מומחה. אנו מבקשים מכם ההורים, לשתף אותנו בממצאי בדיקת המומחה לצורך תיעוד הממצאים ברשומת הבריאות של התלמיד.

בנוסף, אנו ממליצים ליידע גם את מחנכת הכיתה בממצאים על מנת להבטיח התייחסות מותאמת של הסגל החינוכי ולאפשר לילדכם למצות את מלוא פוטנציאל הלמידה שלו בכיתה.

תהליך הכולל פעילויות התנסותיות וחינוכיות במטרה לפתח ידע, שיטות התבוננות והטמעת ערכים לשיפור ושיקום בריאות האדם בטווח הארוך.

מטרת העל של חינוך לבריאות הוא אימוץ רצוני וקבלה מלאה של הרגלים והתנהגות בריאותית ויישומה בקביעות כדרך חיים הן במישור הגופני, הנפשי, החברתי והסביבתי. כמו כן קידום קבלת החלטות אחראיות ודרכי חשיבה שתומכות במסגרת הבריאותית. בין היתר פיתוח מיומנויות שונות הקשורות בנושא, וכן הקנייה והשרשת כלים וידע על גוף האדם ברבדיו השונים כולל מתן שיעורי חינוך תזונתי.

הקניית כלים אלו מאפשרים לאדם הפעלת שיקול דעת, יכולת התמודדות עם מצבים שונים בחיים הקשורים לנושא הבריאות בצורה ישירה או עקיפה שכוללת עבודה ממושכת ועקבית על מנת לאמץ התנהגויות מקדמות בריאות ולנהל אורח חיים תקין, איכותי ובריא.

שירותי הבריאות הניתנים לתלמידי בית הספר כוללים פעילויות לחינוך ולקידום הבריאות. השירות ניתן לתלמידים מכיתות א- ט, בנושאים שונים כמו אורח חיים בריא, חשיבות השינה, שינויים בגיל ההתבגרות, מניעת התנהגויות סיכוניות כמו מניעת עישון ומניעת שימוש בסמים ואלכוהול וכו’.

תהליך המאפשר לאנשים להגביר את השליטה על בריאותם ולשפרה.

זהו סך “כל הפעילויות המפחיתות את הסיכון לבריאות ומביאות לשיפור רמת הבריאות”.

קידום בריאות הוא תהליך חברתי-פוליטי המקיף, מעבר לחיזוק מיומנויות הפרט, גם פעולות לשינוי התנאים החברתיים, הסביבתיים והכלכליים המשפיעים על הבריאות (Health determinants).

משרד הבריאות, בשיתוף משרד החינוך, מפעיל משנת 2011 את תכנית “בית ספר מקדם בריאות”.

בתי ספר המעוניינים להשתתף בתוכנית מקבלים על עצמם מחויבות לגישה חינוכית שבה משלבים השגת יעדים חינוכיים, יחד עם שמירה על בריאות התלמידים ושיפור איכות חייהם ורווחתם של התלמידים, המורים, קהילת בית הספר והקהילה סביבו.
התוכנית מעודדת העצמה של יחידים ושל הקהילה באמצעות שיתוף פעולה עם כל הצדדים בתהליכי קבלת החלטות הנוגעות לפעילות המתקיימת בבית הספר. כמו כן ניתן מקום מרכזי להיבטים רב תרבותיים ולפלורליזם בקהילת בית הספר,

להתנסות המבוססת על הגינות וצדק, ולעידוד ערכם העצמי של יחידים.
הפעילות בישראל מבוססת על התפיסה המקובלת בארגון הבריאות העולמי שהגדיר בית ספר מקדם בריאות כ”מסגרת בריאה הפועלת באופן מתמיד לחיזוק יכולותיה לחיים, לימוד ועבודה”.

השאירו פרטים ונציג נטלי יחזור אליכם בהקדם

פניות אלה אינן למקרים דחופים/לבקשת סיוע רפואי

שירות לקוחות: 1-800-555-222 / cs@natali.co.il

מוקד חירום: 1-700-50-50-66

אגף מכירות: 1-700-50-1212

פניות ציבור: פקס: 03-6959008 / pniot-natali@natali.co.il

שירותי בריאות התלמיד: 1-700-504-121
טלפון: 03-6076134 פקס: 03-5348475

Logo Natali Health Care Services

Healthcare Solutions

Please fill out the following contact form

Company headquarters:

השאירו פרטים ונציג נטלי יחזור אליכם בהקדם

או חייגו 1-700-50-12-12

הצטרפות לשירותי נטלי

פניות אלה אינן למקרים דחופים/לבקשת סיוע רפואי

השאירו פרטים ונציג נטלי
יחזור אליכם בהקדם

פניות אלה אינן למקרים דחופים/לבקשת סיוע רפואי