חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נוטלים מעל 8 תרופות ביום? כדאי שגריאטר יעשה לכם סדר

ד"ר רון בן יצחק גריאטר ופסיכו גריאטר

בשבוע שעבר הגיע אליי מטופל מבוגר הנוטל כמות שיא של 22 תרופות שונות... האם כמות כזו של תרופות ותוספים (ויטמינים, תוספי מזון) הכרחית? מה ההשפעה על הבריאות, התפקוד ואיכות החיים של המטופלים המבוגרים כאשר הם נחשפים לכמות זו של תרופות? איך מגיע מטופל למצב שבו הוא אמור ליטול 22 תרופות שונות? האם מוצדק לצפות ממנו ל"הסתדר" עם כמות כה רבה, הדורשת תיאום הקשור לארוחות ותזמון במהלך היממה?...

נוטלים מעל 8 תרופות ביום? כדאי שגריאטר יעשה לכם סדר

תרופות לאוכלוסייה הבוגרת (משככי כאב, תרופות להורדת לחץ דם, תרופות שינה, משלשלים ותוספי מזון ויטמינים, נוגדי חימצון, "בוני" מפרקים, משאפים, טיפות עיניים ועוד) הפכו לחלק מהתפריט היומי של אוכלוסיית הקשישים, שאיש אינו מפקפק בנחיצותם.

האם רופא המשפחה מודע לכל התרופות והתוספים שמטופליו נוטלים? איזה רופא מומחה אחראי לבחון את נחיצותם של התרופות השונות, ואת האינטראקציה ביניהן ?

ריבוי תרופות (POLYPHARMACY) מוגדר כנטילה של מעל 6 תרופות בו זמנית או נטילה שאינה הולמת את ההתוויה או ההוריה הרפואית.

אצל רוב המטופלים המבוגרים יש תהליך הדרגתי של הוספת תרופות העשוי להפוך ולהתפתח למצב של שימוש יתר בתרופות (overmedication).

מבוגרים רבים נוטלים תרופות מסוגים שונים מזה שנים, לעתים רבות מכוחו של הרגל ולאו דווקא בשל צורך רפואי שנמשך עד היום.

לדוגמא כאשר היה המטופל בן כארבעים לקה בהתקף לב וקיבל תרופות שונות לאיזון מחלת הלב, לאחר מספר שנים עבר גם ניתוח מעקפים, ולאחר הניתוח קיבל תרופות לבביות נוספות.

עם הזמן תפקוד הלב התייצב, כיום אינו סובל מדפיקות לב, גודש או מים בריאות, סימני אי ספיקת לב או כאב בחזה; כלומר מחלת הלב כיום אינה פעילה.

לכאורה, אין סיבה להמשיך ולקחת את התרופות.

אולם המטופל המבוגר, אשר לא קיבל הנחייה להפסיק את התרופות ממשיך לקחת אותן כבר למעלה מ 22 שנים…

דוגמא נוספת היא תופעה המתרחשת אצל המטופל המבוגר המתייעץ עם מספר רופאים מומחים.

כל מומחה רושם תרופה הרלוונטית לתחומו, מעביר המרשם לרופא המשפחה אשר בד"כ "מכבד" את ההמלצה של המומחה, ומוסיף את התרופה לצבר התרופות הקיים.

רופא המשפחה רושם אף הוא מעת לעת תרופות נוספות. כך עם השנים מגיעים למצב בו המטופל המבוגר לוקח עשרות תרופות, אשר חלקן אינו נחוץ כלל.

מהם הסיכונים בלקיחת יתר של תרופות אצל מבוגרים?

נפילות הסטטיסטיקה המקצועית מראה כי כ 03% מהמבוגרים מעל גיל 56 יפלו לפחות אחת שנה.

סיבוך "פיזיולוגי" הקיים בגילאים אלו והקשור בשבירות כלי דם קטנים (נימי דם) עשוי לגרום לדמם תת עורי ובמקרים קשים יותר לגרום לדימום תוך מוחי.

כל נפילה משמעותית של מבוגר מחייבת דימות.

ריבוי תרופות מקבוצות של נוגדי דיכאון וחרדה, תרופות שינה והרגעה ותרופות פסיכיאטריות הנמנות עם קבוצת ה נוירולפטיקה (נוגדות פסיכוזה) עשוי אף הוא לגרום לנפילות.

מטופל מבוגר הינו בעל רזרבות גופניות ומנטאליות נמוכות, אשר בשילוב עם תהליך מחלתי נפוץ, כגון אוסטיאופורוזיס חושפים את המטופל לסיכון גבוה לשברים בעצמות.

כ 03% מהמטופלים שנפלו שברו ואושפזו לצורך ניתוח לא ישרדו את השנה הראשונה שלאחר הנפילה (מחקר שנערך בצפון אמריקה מצא כי נפילות הן הסיבה החמישית לתמותה בקרב מבוגרים).

מטופל המבוגר שעבר אירוע טראומתי של נפילה מתקשה לתפקד ולעתים קרובות מגיע לאשפוז וניתוח, אשר חושף אותו לסיבוכים כזיהומים, פצעי לחץ וחוסר איזון מחלות הרקע. כ 20% מהנופלים יסבלו מנזק הגורם לליקוי מוטורי קשה, העשוי להגביל תפקוד.

השפעה על תהליכי החשיבה הפרעה בשווי משקל, חוסר יציבות וליקוי מוטורי.

חלק מהתרופות  גורמות לתופעות לוואי המתבטאות בסימפטומים פסיכולוגיים כגון הפרעות התנהגות וביטוי שונה למצבי דיכאון וחרדה.

בעיות נוספות הקשורות בלקיחת תרופות מרובות על ידי קשישים כפי שעלו במחקרים שנערכו בשנים האחרונות:

אינטראקציה בין תרופות תופעות לוואי או לחלופין שינוי ברמת ההשפעה של מספר תרופות הנלקחות במקביל. מדובר בעיקר בתרופות אשר נלקחות בבליעה ועוברות תהליך של עיכול.

במקרים מסוימים ניתן להחליף חלק מתרופות אלה בתרופות הנלקחות מתחת ללשון או באמצעות מדבקה וכך להקטין אינטראקציה בעייתית בין תרופות.

תת שימוש בתרופות נחוצות קיים במקביל לשימוש היתר בתרופות, ונובע מאי רישומן מלכתחילה ע"י הרופא המטפל, או חוסר היענות של המטופל.

רישום בלתי נאות ( inappropriate) של תרופות בעייתי במיוחד בנטילת תרופות הפועלות על המערכת הקרדיווסקולרית ועל מערכת העצבים המרכזית. נמצא שרישום לא נאות שכיח יותר בקרב המטופלים בתרופות אלו. לנוכח עלותן הכספית הגבוהה, נוטה המבטח)קופ"ח( לעסוק בייבוא מקביל של תרופות על מנת להוזילן.
לפיכך לתכשיר הגנרי בשם המדעי קיימים תכשירים בשמות מסחריים רבים ושונים. ריבוי השמות עשוי לבלבל את האוכלוסיה החולה. כך יימצא אותו תכשיר (גנרי) בחפיסות שונות של תרופות בשמות שונים בקופסאת התרופות של מטופל מבוגר.

כשל תקשורת בין הרופא למטופל. בעיה נפוצה של חוסר תאימות בין הוראות הרופא לבין השימוש בפועל בתרופות ע"י המטופל.

כשל תקשורתי בתוך מערכת הבריאות. הבעיה בולטת בקרב חולים כרוניים הסובלים ממספר מחלות ועלולים להתאשפז בתדירות גבוהה.

רישום התרופות לחולים אלה מתבצע לא רק ביוזמת הרופא בקהילה אלא גם ע"י רופאים שונים המטפלים בו באשפוז. עירוב גורמים רבים מקשה על התקשורת והתיאום בין המטפלים השונים, בעיה הפוגמת באיכות הטיפול התרופתי.

בעיות בטיפול התרופתי – DRP ( Drug Related Problem ) מחקרים רבים הראו ששכיחות הסיבוכים הרפואיים עולה ככל שעולה סך התרופות הנרשמות למטופל, כמו למשל מספר התרופות הלא מתאימות להתוויה, מינונים לא מתאימים , תופעות לוואי וואינטראקציות בין -תרופתיות פוטנציאליות.

מכאן שקיים מגוון של גורמים העלולים להשפיע לרעה על מצבו הגופני והנפשי של המטופל המבוגר בכל הקשור לנטילת תרופות. המטופל המבוגר נוטל תרופות מסוגים שונים לעיתים ללא צורך, דבר הפוגע בבריאותו ובאיכות החיים שלו ושל סביבתו הקרובה.

כדי לאבחן ולטפל במצבים אלה יש לבצע תחילה הערכה פסיכו גריאטרית, במסגרתה יבחנו באופן מסודר כל התרופות אותן נוטל המטופל המבוגר, ההלימה בין התרופה למחלות או הסימפטומים מהם הוא סובל והאינטראקציה בין התרופות.

בהערכה יושם דגש על תרופות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית )הפרעה בזיכרון ותהליכי חשיבה, דיכאון, חרדה, נפילות(, ואבחון מצב מנטאלי וקוגניטיבי.

לאחר הערכה זו ניתן יהיה לקבוע מהם התרופות והמינון המדויק הרצוי בהתאם למצב הפיזיולוגי בו נמצא כיום המטופל. צמצום כמות התרופות הכוללת שנוטל המטופל צפוי להביא לשיפור משמעותי במצבו הפיזי והנפשי של המטופל שיפור איכות חייו ולהקל על הסביבה התומכת בו.

לשם מצבים כאלה קיים מוקד האבחון הרפואי ואבחון הלב – מוקד הלב של חברת נטלי מספק מענה ללקוחות במשך כל שעות היממה, כל השנה.

 

ד"ר רון בן יצחק גריאטר ופסיכו גריאטר, מנהל רפואי "בשיבה בריאה" קליניקה רב תחומית לגיל המבוגר
www.healthyaging.co.il

מאמרים

אולי יעניין אותך לקרוא

סימנים לפני התקף לב שחשוב להכיר

התקף לב, המכונה גם אוטם שריר הלב, מתרחש כאשר בשריר הלב חסר חמצן וחומרים מזינים עקב אספקת דם חסומה. חסימה זו נגרמת לרוב מהצטברות >

הדמיה של לב שבור יחד עם פעימות לב הולכות ומתחלשות

מה ההבדל בין התקף לב לדום לב ומה חשוב לדעת?

על השוני והקשר בין האירועים. על התסמינים המוקדמים, האבחון והפעולות הראשוניות, ההכרחיות, שיכולות להציל חיים. >

כאב בחזה אצל אישה

כל מה שצריך לדעת על התקפי לב אצל נשים

ידע הוא כוח, במיוחד בכל הנוגע לרפואת נשים שנחקרת יותר בשנים האחרונות. לכן אנחנו ב"נטלי" שמים דגש מיוחד על מתן מענה ספציפי לנשים בכל הנוגע >

גבר מניח את ידו על צידו השמאלי של החזה

כאבים בחזה

כאבים בחזה הם סימפטום שכיח שחווים רבים (לציין סטטיסטיקות בישראל). מדובר בתחושה של אי נוחות או כאב באזור שבין הצוואר לבטן העליונה, המצביעים לעתים קרובות על בעיה >

דופק לב בצורת לב -נטלי שירותי רפואה

אי ספיקת לב כרונית (CHF)

תזונה לא מאוזנת, לצד רמות סטרס גבוהות ומחסור בפעילות גופנית מתאימה, עלולים לגרום למחלות לב שונות. אך החוכמה היא לדעת להתמודד >

מחלת ריאות כרונית

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD)

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) הינה מחלת ריאות המלווה בקשיי נשימה. המחלה גורמת ליצירה כרונית של ליחה, הגורמת לחולים להשתעל באופן >

סטטוסקופ מונך על גבי תיק רפואי

איך שימוש נכון בתיק הרפואי שלכם עשוי להציל את החיים שלכם?

ביקרתם אי פעם בקופת החולים? בוודאי. ובדיוק לכן, גם אצלכם מתועד הביקור בתיק הרפואי שלכם. למעשה, כל ביקור, אירוע רפואי, או אפילו הפניות ומרשמים, >

אוכלוסיית הזקנים בישראל

"והדרת פני זקן" כציווי

תוחלת החיים, בעולם כולו ככלל ובישראל כפרט, עלתה בעשורים האחרונים בצורה דרמטית והגיעה >

מאמר: העתיד של הדיור המוגן כבר כאן

העתיד של הדיור המוגן כבר כאן

"מי היה מאמין שאגיע לגיל שמונים", אמר לי פעם סבי, שנפטר לפני בגיל 95 ממחלה ממארת. "רק בבית, חיימל" >

נוטלים מעל 8 תרופות ביום? כדאי שגריאטר יעשה לכם סדר

נוטלים מעל 8 תרופות ביום?​

"בשבוע שעבר הגיע אליי מטופל מבוגר הנוטל כמות שיא של 22 תרופות שונות! האם כמות כזו של תרופות הכרחית?.. >

הליכון למבוגרים וקשישים

הליכון למבוגרים וקשישים

למרות שיש אנשים המתכחשים לכך, הגיל בהחלט עושה את שלו והוא מותיר את רישומיו על האדם. ככל שהאדם מתבגר ומזדקן, קשה לו יותר 'להרים' >

איך בוחרים לחצן מצוקה?

הכל על בחירת לחצן מצוקה

לחצן מצוקה הוא כלי מעולה שיעזור לכם להיות רגועים לגבי הוריכם המבוגרים או הבודדים >

בלון חמצן ביתי

בלון חמצן ביתי

חמצן בכמות מספקת הוא הכרחי לתפקוד התקין של כולנו. מחלות קשות שונות וגם טראומה עשויים לפגוע בתפקודי הריאות, באופן זמני או מתמשך, לדוגמא: מחלת ריאה חסימתית כרונית COPD, >

סוכרת ולב: הקשר בין סכרת למחלות לב

הקשר בין סכרת למחלות לב

סכרת-מחלה המוכרת עוד מימי קדם. אחד מכל 11 איש בעולם חולה בסוכרת. 90% מהם חולים בסכרת מסוג 2 - סוכרת שאינה תלויה באינסולין. חלק מחולי הסכרת מפתחים מחלות לב ולכן מוגדרת כמגיפה. >

ציוד סיעודי למבוגרים וקשישים

ציוד סיעודי למבוגרים וקשישים - המדריך השלם

עם השנים, כשאנחנו או הקרובים אלינו מתבגרים, ישנם שינויים גופניים המתרחשים הדורשים את תשומת הלב שלנו ואף טיפול >

כל מה שצריך לדעת על מחלות לב מעל גיל 65

כל מה שצריך לדעת על מחלות לב מעל גיל 65

תוחלת החיים ברחבי העולם רק הולכת ועולה והלב שלנו, זה שפועם ופועם ללא הפסקה מיום היוולדנו עד יום מותנו, הולך ומתעייף >

מדריך לבחירת מחולל חמצן ביתי

מדריך לבחירת מחולל חמצן ביתי

אנשים הסובלים ממחלות שונות המשפיעות על מערכת הנשימה, כמו COPD, אסתמה או נפחת הריאות וכן מחלות לב שונות נזקקים לעיתים >

התקף לב - נטלי שירותי בריאות

כל מה שחשוב לדעת אחרי אירוע לבבי

בעיות לב כגון התקף לב הם אחד מגורמי התמותה המשמעותיים ביותר בכל רחבי העולם. השילוב בין אורח החיים המודרני הכולל ישיבה ממושכת >

התמודדות עם מחלת הפרקינסון

התמודדות עם מחלת הפרקינסון

מחלת הפרקינסון היא מחלה המתאפיינת בהפחתה הדרגתית של תפקוד השרירים ובכלל. המחלה עלולה לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים, כאשר השכיח >

אישה מניחה יד על החזה מכאב

מחלות לב בקרב נשים מבוגרות

הנושא של מחלות לב זכה לתדמית מסוימת ורוב האנשים תופסים אותו כמחלה של גברים. נשים יותר חוששות ממחלות כמו סרטן השד כשלמעשה, >

נפילות ופציעות בגיל הזהב

נפילות ופציעות בגיל הזהב

על פי נתונים ממשרד הבריאות עולה כי כל אחד מתוך שלושה מבוגרים בגיל הזהב, מוצא את עצמו נופל אחת לשנה לפחות. מסתבר שנפילות כאלה >

כיצד מוזיקה יכולה להועיל לאיכות חיינו בגיל השלישי?

כיצד מוזיקה יכולה להועיל לאיכות חיינו בגיל השלישי?

למוזיקה תפקיד חשוב בחיינו בכל גיל, המוזיקה מהווה קישור לאירועים, זכרונות ורגשות בהווה ובעבר. מלבד זאת, מחקרים הוכיחו >

למה לי לקחת ללב? טיפים לשיקום לאחר אירוע לבבי

למה לי לקחת ללב?

טיפים לשיקום לאחר אירוע לבבי.
אירוע לבבי הוא אירוע שמשפיע על החיים, ומשאיר את חותמו לטווח הארוך >

כיצד לשמור על קשר בין דורי עם הילדים והנכדים?

כיצד לשמור על קשר בין דורי עם הילדים והנכדים?

קשר בין דורי הוא ללא ספק אחד הערכים החשובים שמרכיבים משפחה, כשהתועלת הרגשית והמהותית היא לשני הצדדים כאחד >

בדיקת אק"ג בבית

אק"ג ביתי / אק"ג

אין ספק כי בדיקת אק"ג יכולה להציל חיים, מאחר והיא מאתרת ליקויים בתפקוד הלב ויכולה להעיד על המצב הרפואי של המטופל. מדובר על בדיקה חשובה וחיונית עבור כל אדם >

התבגרות מוקדמת בילדות

התבגרות מוקדמת בילדות

התבגרות מוקדמת מוגדרת כהופעת סמני התבגרות מגיל המוקדם מהתקין לאוכלוסייה בריאה. התבגרות מוקדמת >

תזונה, אורח חיים בריא והחיים הטובים

אורח חיים בריא והחיים הטובים

היום זה כבר ברור, שבכדי לשמור על הגוף ולהאריך ימים, חשוב לשמור על תזונה נכונה. תזונה נכונה ותפריט >

מניעת נפילות בגיל הזהב

מניעת נפילות בגיל הזהב

עם השנים שעוברות, הגוף שלנו הופך לחלש ופגיע יותר משהיה בעבר, דבר המוביל לעלייה בשיעור הפציעות והנפילות בגיל הזהב.

Logo Natali Health Care Services

Healthcare Solutions

Please fill out the following contact form

Company headquarters:

נטלי דואגת לבטחון הרפואי שלכם בכל שלבי החיים

חבילות ושירותים מובילים

חבילה לגיל השלישי

לחצן מצוקה טלפוני, מופעל בטכנולוגית דקט כולל לחצן נייד עמיד במים, החידוש האחרון בתחום לחצני המצוקה
ביקור בית ע"י רופא נטלי 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע
החזר הוצאות פינוי באמבולנס לאחר מיצוי זכויות מול קופות החולים
ייעוץ רפואי טלפוני 
שירותי סייר בטחון

חבילת
שירותי לב

מוקד רפואי: חיבור 24/7 למוקד הרפואי של נטלי
מכשיר קרדיו סים: מכשיר אק"ג סלולארי המשדר נתונים בזמן אמת למוקד הרפואי של נטלי
ניידות טיפול נמרץ של נטלי: הניידות המתקדמות העולם מאוישות בשלושה אנשי צוות (כולל רופא)

חבילת דיור
מוגן בבית

מעטפת רפואית מלאה ללא השתתפות עצמית
מלווה אישי לכל פעילות בבית ומחוצה לו
מנהל בית לטיפול בתחזוקה הבית
מנהל שירות אישי טלפוני
ציוד טלרפואה מתקדם
לוגו נטלי שירותי רפואה

הצטרפות לשירותי נטלי

פניות אלה אינן למקרים דחופים/לבקשת סיוע רפואי

מבצעים מובילים ושירותים חדשים

נטלי דואגת לבטחון הרפואי שלכם בכל שלבי החיים

דילוג לתוכן